Αυξάνοντας τις συμμετοχές στα Αθλητικά Events

Αυτό που θα διαβάσετε δεν αφορά μόνο τα Αθλητικά Events, παρ’όλο που επικεντρώνεται σε αυτά για να αποδώσει ένα σωστό σκεπτικό. Αφορά όλα τα outdoor, wellness, κλπ events που γίνονται στην Ελλάδα.

Στην Ελλάδα μας τα τελευταία χρόνια έχει μεγάλη άνθηση μια γκάμα από Αθλητικά Events που χαρακτηρίζονται από ένα μεγαλειώδες πλαίσιο (δεν αναφέρομαι σε μπάσκετ, ποδόσφαιρο και συναφή). Τα events αυτά γίνονται στη φύση κυρίως και κινούνται γύρω από το χώρο του τρεξίματος (αγώνες τρεξίματος: Δρόμου, βουνού, sky running, Ultra, κλπ.), του τρίαθλου (κολύμβηση, τρέξιμο, ποδήλατο), του ποδηλάτου (brevet, enduro, downhill, κλπ) αλλά και του wellness (διαλογισμός, Yoga, χαλάρωση, «θεραπεία», και άλλα).

Παράλληλα έχουμε κατακόρυφη άνοδο των διαφόρων μη αγωνιστικών μορφών δράσεων στη φύση. Ο όρος είναι πολύ γενικευμένος για να περιλάβει το hiking, trekking, ορειβασία, αναρρίχηση, το canyoning και άλλα.

Όχι ότι πρόσφατα ξεκίνησαν όλα αυτά αλλά εδώ και μερικά χρόνια είναι και στην Ελλάδα σε άνθηση. Ο λόγος;

Η ανάγκη για άθληση, η ανάγκη για διασκέδαση που δεν έχει υψηλό κόστος, η ευεξία που προσφέρει, η ανάγκη για επίτευξη στόχων και η αναγνώριση, η ψυχολογική ανάταση μέσα από το εκάστοτε επίτευγμα (είτε είναι ένας αγώνας δρόμου, είτε η πεζοπορία 20 χλμ), η παρέα και οι φιλίες που δημιουργούνται σε κάθε τέτοια δράση, και γιατί όχι και το εκάστοτε έπαθλο όπου υπάρχει.

Απλά, ωραία, φυσιολογικά πράγματα που φέρνουν και τους ανθρώπους πιο κοντά και τους ενώνουν «όμορφα».

Τα events αυτά χωρίζονται κυρίως σε 2 κατηγορίες. Σε αυτά που πάει κανείς χωρίς να υπάρχει αγώνας και σε αυτά που πάει επειδή υπάρχει αγώνας.

Θα πιάσουμε τη δεύτερη κατηγορία, αν και η λογική που θα αναπτύξουμε ισχύει εν μέρει και για την πρώτη.

Πως αυξάνει κανείς «τον κόσμο» που πάει σε αθλητικά events;

Θα ξεκινήσουμε «σπάζοντας» το σκεπτικό μας σε μικρά κομμάτια για να δούμε τη συνολική εικόνα. Με τη λέξη «κόσμος» αναφερόμαστε -αρχικά- στους:

  • Αθλητές (επαγγελματίες/ερασιτέχνες). Πάνε για τον αγώνα, για τη συμμετοχή, τη νίκη, για να περάσουν καλά.
  • Στους συνοδούς/οικογένειες. Πάνε για υποστήριξη, για να περάσουν καλά.
  • Σε εκείνους που θα πάνε να παρακολουθήσουν και μόνο. Πάνε για να περάσουν καλά, να μάθουν. Ενδεχομένως να μετατραπούν σε ενεργούς αθλητές (ερασιτεχνικά κυρίως).

Ποιο είναι το πραγματικό κοινό;

Οι παραπάνω είναι το κοινό που θέλουμε να είναι παρόν.

Αυτοί που θα δουν τα τεκταινόμενα κατά τη διάρκεια, πριν και μετά τον αγώνα αλλά θα δουν και τον προορισμό του αγώνα, μέσω των παραπάνω είναι -επίσης- το κοινό που θέλουμε. Αυτό το κοινό δεν είναι παρών φυσικά αλλά είναι «Φίλοι» με το κοινό που είναι παρών.

Σκεφτείτε το.

Τι αξία έχει αυτός ο «κόσμος»;

Πολύ μεγάλη. Δεν είναι μόνο το fee συμμετοχής στον αγώνα. Σε κάθε αγώνα είπαμε ότι πάνε μαζί και σύντροφοι, οικογένειες αλλά και θεατές που απλά θέλουν να τον παρακολουθήσουν.

Αυτοί θα δημιουργήσουν οικονομικό όφελος στην περιοχή που θα πάνε τόσο αγοράζοντας υπηρεσίες και αγαθά όσο και βγάζοντας/μοιράζοντας φωτογραφίες. Στα ξενοδοχεία, στα εστιατόρια, στα καφέ/μπαρ, στα μαγαζιά με σουβενίρ, κ.ά. Και αυτό πλέον του ότι οι ίδιοι μετατρέπονται σε Event Ambassadors για τον επόμενο αγώνα ΚΑΙ τον προορισμό.

Αξία επίσης δημιουργείται και για τους χορηγούς γιατί πολλοί θα δουν το χορηγό και τι παρέχει (άλλη πονεμένη ιστορία αυτή για το πως προβάλλονται οι χορηγοί).

Αυτός λοιπόν ο πληθυσμός -ανάλογα και με το που μένει ο αθλητής σε σχέση με το που γίνεται ο αγώνας- δημιουργεί μια αξία σεβαστή.

Όσο πιο πολλοί τόσο πιο μεγάλη η αξία εκείνης της στιγμής (κατανάλωση για τις τοπικές αγορές) και την μεσομακροπρόθεσμη (προβολή του event).

Η επικοινωνιακή αξία του κόσμου

Σε κάθε ένα τέτοιο event δημιουργείται (ή θα έπρεπε να δημιουργείται) επικοινωνιακή αξία. Πέραν των επίσημων φωτογραφιών που εκδίδονται από τον επίσημο φωτογράφο κάθε αγώνα, οι ίδιοι οι παρευρισκόμενοι βγάζουν φωτογραφίες (ή θα έπρεπε να έχουν κίνητρο να βγάζουν).

Αυτές οι φωτογραφίες κυκλοφορούν στη συντριπτική τους πλειοψηφία στα Social Media. Σωστά;

Ναι και όχι. Αυτό που κυκλοφορεί κυρίως είναι οι φωτογραφίες των ίδιων των αθλητών πριν και μετά τους αγώνες. Σπανίως εντοπίζεται όγκος φωτογραφιών που σχετίζονται και με τον προορισμό ΚΑΙ το Event…

Εάν δεν κυκλοφορεί δεν το βλέπουν και οι φίλοι των φίλων, κλπ.

Και μια που μιλάμε για επικοινωνία και marketing, το οποίο οδηγεί σε (περισσότερες) πωλήσεις, εδώ είναι που πάσχει (επίσης) το θέμα μαζί με το πως αυξάνονται οι συμμετοχές.

Ο πόνος του χορηγού

Αρχικά να σκεφτούμε γιατί να συμμετέχει ένας χορηγός και ποια είδη χορηγών έχουμε. Δεν αναφέρομαι στους χορηγούς που δίνουν χρήματα και σε εκείνους που δίνουν είδη. Αν και αμφότεροι εάν είχαν κίνητρο θα συνεισέφεραν με όλους τους τρόπους.

Υπάρχουν χορηγοί που θέλουν να συμμετέχουν για να φαίνονται ότι είναι στο χώρο και καλά κάνουν. Υπάρχουν εκείνοι που θέλουν να δείξουν ότι υπάρχουν ή τώρα ξεκίνησαν. Όλοι όμως πρέπει να πάρουν πίσω κάποια αξία. Υπάρχουν χορηγοί που είναι και οι ίδιοι αθλητές (εκτός από επιχειρηματίες).

Τι αξία εισπράττει ένας χορηγός; Π.χ. το «banner» του αναφέρεται/βρίσκεται εκεί που γίνεται ο αγώνας. ΟΚ, το βλέπουν Χ «νοματαίοι» που συμμετέχουν στον αγώνα. Τώρα βέβαια αν π.χ. φοράς παπούτσια γνωστής εταιρίας και είσαι αθλητής συγκεκριμένου αγωνίσματος, ξέρεις και ποια παπούτσια «παίζουν» στο χώρο και τις μάρκες και τα χαρακτηριστικά τους. Αν ξέρεις ακόμη και μέτρια Αγγλικά, διαβάζεις και αρθρογραφία από μη Ελληνικά websites. Οπότε μια μερίδα χορηγών είναι ήδη γνωστή. Δεν περιμένει το event.

Το ίδιο ισχύει και για διατροφή και άλλες μορφές εξοπλισμού.

Οπότε το ερώτημα παραμένει ανοικτό… Τι αξία εισπράττει ο χορηγός για να θέλει να παραμένει χορηγός και να εξελίξει τη χορηγία του και σε άλλα πράγματα;

Ο σχεδιασμός της επικοινωνίας

Πολλοί ξεκινούν να επικοινωνήσουν ένα event, νομίζοντας ότι αυτό θα γίνει γνωστό επειδή απλά… το έφτιαξαν. Συνήθως δεν προηγείται καμία έρευνα.

Όταν λέμε έρευνα εννοούμε έρευνα γύρω από το τι συζητιέται π.χ. για έναν προορισμό και για το είδος του event σε σχέση με το κοινό-στόχος που θέλουμε να έρθει, διαμερισματοποιώντας και αναλύοντας τις ανάγκες του κοινού.

Οπότε τι γίνεται συνήθως; Βγαίνουν Δελτία Τύπου. Σωστό μεν αλλά τα περισσότερα Δελτία Τύπου μιλάνε περί των διαδικαστικών του αγώνα.

Σπανίως ένα Event που γίνεται σε έναν προορισμό επικοινωνεί σωστά και τον προορισμό, και το event. Το περισσότερο περιεχόμενο που δημιουργείται, ούτε γίνεται με βάση την έρευνα, ούτε γίνεται μέσα από μια στρατηγική που διέπεται από έναν μηχανισμό μέτρησης αποτελεσματικότητας της επικοινωνίας του (πριν, μετά και κατά τη διάρκεια).

Σχεδόν όλα γίνονται εφήμερα. Για αυτό π.χ. και στην Ελλάδα έχουμε events που έγιναν γνωστά μετά από χρόνια, σιγά σιγά.

Αυτό το σιγά σιγά είναι το θέμα και το πρόβλημα.

Η μέτρηση αποτελεσματικότητας της επικοινωνίας ενός αθλητικού event

Στα περισσότερα events η έννοια μέτρηση περιορίζεται στη… χρονομέτρηση του αθλητή. Δεν μιλάμε για αυτό. Αυτό χρειάζεται για άλλους λόγους.

Μιλάμε για ολοκληρωμένη λογική που θέτει στόχους αρκετό καιρό πριν το Event ως προς:

  • Πως θεωρείται επιτυχημένο το event;
  • Τι δείκτες θέλουμε να ανεβαίνουν καθώς το επικοινωνούμε;
  • Όταν τελειώσει το Event τι πρέπει να ξέρουμε και τι στοιχεία θέλουμε να μας μείνουν για να τα αξιοποιήσουμε για το ίδιο ή/και για άλλο/άλλα;
  • Τι πληροφορία θα δώσουμε στους χορηγούς;
  • Πως ενορχηστρώνεται η επικοινωνία και οι χορηγοί επικοινωνίας για να έχουμε σωστά νούμερα ως προς τη διάδοση αλλά και την απόδοση των επικοινωνιακών δράσεων;
  • Και άλλα…

Αρκετά Events επικοινωνούνται αργά. Πολλές φορές η μορφή που παίρνουν πολλά events είναι λάθος, λόγω της μη έρευνας, ενώ αν το «έψαχναν» καλύτερα θα έδιναν τη σωστή μορφή.

Η επικοινωνία του αθλητικού Event

Να πούμε ότι η επικοινωνία ενός Event σχετίζεται με το κοινό-στόχος και τον τελικό στόχο του event. Επειδή μιλάμε για στόχο σε συμμετοχές και παρευρισκόμενους γύρω από τον άξονα «Αθλητής», πρέπει να ορίσουμε και το «γεωγραφικό» πλαίσιο. Χονδρικά έχουμε:

  • Τους τοπικούς αθλητές (και τους γύρω από αυτούς)
  • Τους αθλητές από την ίδια χώρα (π.χ. Ελλάδα) και τους γύρω από αυτούς
  • Τους αθλητές από άλλες χώρες και τους γύρω από αυτούς

Αλλιώς προσεγγίζονται οι τοπικοί αθλητές, αλλιώς οι εντός χώρας και αλλιώς του εξωτερικού. Όταν λέμε αλλιώς, εννοούμε τον κόπο και τρόπο επικοινωνίας.

Δηλαδή αν θες να φέρεις από το εξωτερικό κόσμο πρέπει να δώσεις λόγο και κίνητρο να έρθει κάποιος. Εάν είναι να φέρει και άλλους μαζί του (π.χ. οικογένεια, φίλους) πρέπει να έχει νόημα να έρθουν όλοι αυτό πληρώνοντας Χ χρήματα σε μετακίνηση και διαμονή, σε ένα μέρος.

Ακόμη και εάν έχεις το κίνητρο (είδος αγώνα, καλός προορισμός, και δράσεις πριν και μετά τον αγώνα και εκτός αγώνα) πρέπει:

  1. Να ξέρεις να το περιγράψεις και να ξέρεις να το επικοινωνήσεις
  2. Να έχεις budget επικοινωνίας

Και εδώ μπαίνουμε στην ουσία που αφορά γνώση και χρήματα.

Χωρίς budget για επικοινωνία το αποτέλεσμα δεν θα είναι αυτό που μπορεί να επιτευχθεί

Υπάρχει η παρανόηση ότι αν φτιαχτεί απλά ένα Event στο Facebook θα «πλακώσει» κόσμος. Ο κόσμος δεν πλακώνει… και οι διοργανωτές απορούν. Οι δε γύρω από τους διοργανωτές (ξενοδοχεία, εστιατόρια, άλλοι πάροχοι δραστηριοτήτων, κλπ) απορούν περισσότερο γιατί δεν έρχεται όσος κόσμος θα ήθελαν.

Υπάρχει επίσης η παρανόηση ότι αν ανακοινωθεί το Event απλά στην Facebook σελίδα ενός Χ site, θα το δουν χιλιάδες. Αρκετοί δεν φτιάχνουν καν σελίδα. Το ανακοινώνουν σε Facebook προφίλ…

Αμ δε.

Για παράδειγμα, σε όλα τα Social Media ισχύει η λογική ότι πρέπει να πληρωθεί κάτι ως διαφήμιση (π.χ. προς και μέσω του Facebook) για να το δουν αρκετοί. Αυτό ισχύει εδώ και μερικά χρόνια είτε θέλει κάποιος να το αποδεχτεί, είτε όχι.

Ακόμη και εάν παρουσιαστεί ένα άρθρο σε ένα site και αυτό το αναρτήσει στα social media που έχει, πάλι θέλει πληρωμένη διαφήμιση.

Και για όλα αυτά χρειάζεται έρευνα, στρατηγική, μηχανισμός μέτρησης και… φυσικά budget.

Είναι δουλειά του Marketing το να γίνει γνωστό κάτι που σκοπό έχει να αγοραστεί από κάποιον. Μην ξεχνάμε ότι η προσέλευση σε έναν προορισμό που είναι μακρυά από την κατοικία του αθλητή και των εμπλεκόμενων με αυτόν, έχει κόστος (μετακίνηση, διαμονή, διατροφή). Το κόστος της συμμετοχής είναι τίποτα μπροστά σε αυτό το κόστος.

Έτσι η απόφαση για κάτι τέτοιο πρέπει να πουληθεί σωστά. Ειδικά στα Events που γίνονται το καλοκαίρι και το φθινόπωρο. Πρέπει να πειστεί ο αθλητής να δώσει Χ χιλιάρικα για να πάει σε έναν προορισμό και μαζί με αυτόν να πειστεί και η οικογένειά του ή ο/η σύντροφός του.

Ειδικά όσοι ΔΕΝ είναι επαγγελματίες αθλητές αλλά θέλουν να συμμετέχουν σε αγώνες μαζί με τους επαγγελματίες πρέπει να πειστούν.

Και δεν είναι μόνο ο «δικός σου» αγώνας. Γίνονται και άλλοι γύρω γύρω…

Η παρανόηση

Πολλές διοργανώσεις/διοργανωτές λένε έχω Χ ευρώ για προβολή. Συνήθως αυτό που εννοούν είναι το να εκδίδει κάποιος δελτία τύπου. Άλλες φορές το budget που διαθέτουν αποφασίζεται χωρίς στοιχεία. Απλά ή τόσα περισσεύουν ή τόσα κάποιος θεωρεί (συνήθως χωρίς στοιχεία) να αποδώσει.

Έτσι όμως δεν γίνεται δουλειά.

Γιατί; Αν είναι event τοπικό που απευθύνεται στο τοπικό κοινό, είναι αρκετά εύκολο να το κοινοποιήσεις. Ειδικά αν είσαι νησί (σχετικά μικρό και όχι π.χ. η Κρήτη).

Εάν θες κόσμο από όλη την Ελλάδα, αλλάζει αρκετά.

Εάν θες από το εξωτερικό αλλάζει περισσότερο.

Και ο τρόπος αλλάζει και ο κόπος/χρόνος αλλάζει.

Έτσι λοιπόν οι διοργανώσεις λένε έχω τόσα για προβολή. Αυτό είναι λάθος.

Πρώτα κάνεις έρευνα να δεις τι πραγματικά κοστίζει να επικοινωνηθεί κάτι σε σχέση με τον στόχο προσέλευσης που έχεις.

Εν μέρει αυτός που κάνει προβολή ενός Event κάνει και Destination Marketing ενέργειες. Πολλές φορές δεν έχει καταλάβει ότι αυτό κάνει ή ότι αυτό πρέπει να κάνει.

Υπάρχουν λοιπόν γνώστες εντός της ομάδας διοργάνωσης των Events του που ξέρουν πως γίνεται π.χ. το Digital Marketing; Σπανίως.

Για αυτό λοιπόν και δεν γίνονται γνωστά και δεν έχουν τον κόσμο που θα ήθελαν ενώ π.χ ο προορισμός είναι καταπληκτικός.

Στην Ελλάδα αρκετοί ακολουθούν την επικοινωνιακή στρατηγική αυτού που λέμε «φυσικό κατάστημα με παπούτσια». Τι σημαίνει αυτό; Ανοίγουμε ένα μαγαζί και περιμένουμε να περάσει ο πελάτης από έξω και να μπει μέσα.

Αμ δε. Μιλάμε για το Internet. Είναι άλλος ο τρόπος. Θέλει να βρεθείς μπροστά του. Και για να βρεθείς μπροστά του πρέπει να κάνεις έρευνα για το που συχνάζει, πως ψάχνει, τι θέλει να κάνει. Και πρέπει να του εμφανίσεις μπροστά του αυτό που ζητάει και όχι αυτό που εσύ νομίζεις ή θα ήθελες να ζητάει.

Αν δεν ξέρεις ότι υπάρχεις δεν σε ψάχνει!

Αυτό είναι δουλειά του marketing και της επικοινωνίας.

Ποιος θα πληρώσει το budget αυτό για την προβολή και την επικοινωνία;

Εάν ήμουν το τάδε αθλητικό brand σε όποιο προϊόν γύρω από τον αθλητισμό και έρθεις και μου πεις θέλω τόσα, χωρίς πλάνο για το τι αξία θα πάρω, δεν έχω λόγο να στα δώσω εκτός και εάν απλά τα δώσω γιατί εκπίπτουν από την εφορία (σοβαρά) ή για να έχω μια παρουσία.

Εάν έρθεις και μου δείξεις ότι έχεις πλάνο να με εμφανίσεις μπροστά σε Χ χιλιάδες τότε αλλάζει το πράγμα γιατί αξιολογώ αλλιώς το τι θα πάρω. Επίσης αξιολογώ διαφορετικά το να μου δείξεις ότι ξέρεις και πως να με παρουσιάσεις, πέρα από το χωρίς νόημα «θα βάλουμε το λογότυπό σου στο website»…

Αυτό πρέπει να γίνει κατανοητό. Μάλιστα, υπάρχουν Events που το κάνουν σωστά αυτό που λέμε και έχουν εκθετική αύξηση στις συμμετοχές και στην προβολή. Απλά κάνουν αυτό που γράψαμε.

Τι κρατάμε από το άρθρο

Οι συμμετοχές αυξάνονται αξιοποιώντας τη γνώση ανθρώπων που ξέρουν πως γίνεται το Digital Marketing.

Αυξάνονται έχοντας πλάνο και στρατηγική που βασίζεται σε έρευνα και όχι σε πεποιθήσεις ή απλά «θέλω».

Αυξάνονται με βάση στόχους, μετρήσιμα βήματα.

Χρειάζεται budget διαφήμισης. Θα το δώσει αυτός που θα καταλάβει ότι θα αξιοποιηθεί ΚΑΙ προς όφελός του, αλλιώς η χορηγία θα είναι σκέτο… μπουκάλια με νερό.

Πως τα ξέρουμε όλα αυτά;

Το AGreekAdventure αποτελείται από το AGreekAdventure.com (αγγλόφωνο outdoors travel blog), από το AGreekAdveture.gr (κατάλογος με όλα τα outdoor, sports, wellness events στην Ελλάδα) και την ChannelDoubler Digital Marketing Agency. Με τη στήριξη της τελευταίας το σύνολο παρέχει σοβαρές digital & content marketing υπηρεσίες στο χώρο του travel/tourism/outdoors και όχι μόνο. Η ομάδα εμπεριέχει και ειδικούς στο Sports Management και την επικοινωνία events. Δεν είμαστε διοργανωτές αθλητικών events, αλλά ξέρουμε πως να κάνουμε σωστά και οργανωμένα το promotion με αποδεδειγμένα conversions σε πωλήσεις.

Και κάτι τελευταίο…

Καταχωρήστε το Event σας

Εάν είστε διοργανωτής Event ή όποιας άλλης outdoor, wellness, κλπ δράσης στην Ελλάδα και θέλετε να καταχωρήσετε το Event σας (δεν υπάρχει καμία χρέωση) πηγαίνετε σε αυτή εδώ τη σελίδα και ακολουθήστε τις οδηγίες.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ