Διεθνής Έκθεση 2017 για τον Χιονοδρομικό και Ορεινό Τουρισμό

Αποχαιρετώντας το 2017 έχει ενδιαφέρον να δούμε λίγο και να αναλύσουμε την ετήσια έκθεση που παρουσιάζει ο Laurent Vanat, σύμβουλος επιχειρήσεων με πολυετή εμπειρία και συμμετοχή στους κλάδους του τουρισμού, της φιλοξενίας και της αναψυχής.

Για πολλά χρόνια ο Laurent Vanat παρακολουθεί στενά τον χιονοδρομικό τουρισμό και προκειμένου να αναλύσει το ανταγωνιστικό περιβάλλον της συγκεκριμένης αυτής βιομηχανίας του χειμερινού τουρισμού, εδώ και πολλά χρόνια, παρουσιάζει σε ετήσια βάση αυτή την έκθεση η οποία αποτελεί σημαντική αναφορά όχι μόνο για την βιομηχανία του χιονοδρομικού τουρισμού παγκόσμια αλλά αποτελεί και θέμα σε πολλά συνέδρια στα οποία ο ίδιος είναι προσκεκλημένος ομιλητής του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (UNWTO).

Μπορείτε να βρείτε την έκθεση εδώ: http://www.vanat.ch/stations-de-ski.shtml

Στην έκθεση αυτή υπάρχουν στοιχεία από 67 χώρες παγκοσμίως οι οποίες προσφέρουν εξοπλισμένες υπαίθριες περιοχές για σκι καλυμμένες με χιόνι (η έκθεση δεν αναφέρεται σε χώρες που διαθέτουν εσωτερικές εγκαταστάσεις με τεχνητό χιόνι).

Η έρευνα δείχνει ότι παρ’ ότι ο συνολικός πληθυσμός αυξάνει στις δυτικές χώρες που είναι παραδοσιακές «αγορές» για αυτόν τον τουρισμό, ο αριθμός των επισκεπτών σκιέρ δεν αυξάνεται ανάλογα και η αγορά αυτή σιγά-σιγά μειώνεται.

Διεθνής Έκθεση 2017 για τον Χιονοδρομικό και Ορεινό Τουρισμό

Η περίπτωση της Ελλάδας

Το σκι στην Ελλάδα παρουσιάζεται ως μια ξεχωριστή εμπειρία. Αν και η Ελλάδα είναι μία χώρα που είναι γνωστή παγκόσμια για το ζεστό κλίμα της, τον ήλιο και τις όμορφες παραλίες της, εντούτοις, η χιονοδρομία είναι μια δραστηριότητα η οποία είναι καλά αναπτυγμένη. Και αυτό δεν είναι μυστικό ανάμεσα στους Έλληνες και κάποιους άλλους Ευρωπαίους.

Η πλειοψηφία όμως των Ευρωπαίων σκιέρ αλλά και των Αμερικανών και άλλων σκιέρ παγκόσμια, δεν μπορεί να φανταστεί τις πολυάριθμες δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει η Ελλάδα ως χιονοδρομικός προορισμός (και αυτό γιατί το αγνοούν).

Αν δούμε κάποια στατιστικά στοιχεία η Ελλάδα διαθέτει 22 οργανωμένες περιοχές για χιονοδρομία (το 25% χιονοδρομικών περιοχών με 5 αναβατήρες και πάνω), έχει 215.000 σκιέρ σε εθνικό επίπεδο (λέγοντας σκιέρ, αναφέρουμε τους ανθρώπους που κάνουν σκι ως αναψυχή και όχι τους επαγγελματίες αθλητές χιονοδρομίας) το οποίο αντιστοιχεί μόλις στο 2% της συμμετοχής σε πανελλήνιο επίπεδο, ενώ δέχεται ετησίως 880.000 επισκέψεις σκιέρ με μόλις το 10% από αυτές να πραγματοποιούνται από σκιέρ χωρών εκτός Ελλάδας.

Αν συγκρίνουμε αυτά τα νούμερα με την γειτονική Βουλγαρία, θα διαπιστώσουμε ότι παρόλο που η Βουλγαρία καλύπτεται από βουνά στο 1/3 της (ενώ η Ελλάδα στο 80% της έκτασής της), τα χιονοδρομικά τους κέντρα υπολογίζεται ότι προσελκύουν σχεδόν 1,2 εκ. επισκέψεις σκιέρ ετησίως (από αυτές το 25% είναι επισκέψεις σκιέρ άλλων χωρών) ενώ σε εθνικό επίπεδο οι σκιέρ τους ανέρχονται σε 349.000 που αντιστοιχεί στο 5% της συμμετοχής σε εθνικό επίπεδο.

Η δυνατή ανάπτυξη της χιονοδρομίας τα τελευταία χρόνια στη γειτονική Βουλγαρία, οφείλεται σε σημαντικές επενδύσεις που έχουν γίνει σε ορεινά θέρετρα καθώς και στις προσπάθειες που έχει καταβάλλει η χώρα για την ανάληψη Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων.

Η ποιότητα των υπηρεσιών και των δραστηριοτήτων που προσφέρονται έχει επίσης βελτιωθεί σημαντικά. Και φυσικά ένα από τα δυνατά «ατού» της Βουλγαρίας είναι η σχέση μεταξύ ποιότητας/τιμής, η οποία είναι πολύ φθηνότερη αν συγκριθεί με τις Άλπεις.

Διεθνής Έκθεση 2017 για τον Χιονοδρομικό και Ορεινό Τουρισμό

Συμπεράσματα της έκθεσης

Σχεδόν παντού, η βιομηχανία του χιονοδρομικού τουρισμού έρχεται αντιμέτωπη με την πρόκληση της μακροπρόθεσμης ανάπτυξης.

Σε πολλές περιοχές η αγορά είναι παραπάνω από ώριμη με τη γενιά των baby-boomers να αποτελεί την πλειοψηφία των συμμετεχόντων σκιέρ.

Αλλά δεν θα αργήσει η στιγμή που η γενιά αυτή θα αποχωρήσει από κάποιες ήδη ώριμες αγορές χωρίς όμως να έχει αντικατασταθεί από νέες γενιές που θα έχουν τον ίδιο ενθουσιασμό για το άθλημα του σκι.

Η ανάγκη να κινήσουμε το ενδιαφέρουν και την περιέργεια για αυτή την αγορά είναι πολύ σημαντική και πολλές φορές αυτό δεν γίνεται αντιληπτό.

Ειδικά για τις αναπτυσσόμενες νέες αυτές αγορές (ανάμεσά τους και η Ελλάδα), η πρόκληση είναι να προσελκύσουμε τη νεότερη γενιά η οποία έχει διαφορετικές καταναλωτικές συνήθειες, αλλάζει γρήγορα από το ένα ενδιαφέρον στο άλλο και βρίσκεται σε μεγάλη αναζήτηση για όλα τα είδη ανταγωνιστικών δραστηριοτήτων.

Διεθνής Έκθεση 2017 για τον Χιονοδρομικό και Ορεινό Τουρισμό

Είναι αρκετά τα σημεία-κλειδιά μιας σωστής ανάπτυξης και προσέλκυσης νέων πελατών/σκιέρ. Από το να προσελκύσεις νέους πελάτες που δεν είναι σκιέρ και να τους μετατρέψεις σε πιστούς συμμετέχοντες, να βελτιώσεις την συνολική εμπειρία που κάποιος θα έχει σε ένα χιονοδρομικό κέντρο και γύρω από αυτό, να αναβαθμίσεις τον εξοπλισμό και τις εγκαταστάσεις, να διοικήσεις καλύτερα όλες τις υπηρεσίες που προσφέρεις, να χρησιμοποιήσεις την σύγχρονη τεχνολογία προς όφελος των πελατών σου κ.α.

Το κλειδί όμως της επιτυχίας είναι 2 στοιχεία που αν τα χρησιμοποιήσει κάποιος σωστά σε αυτή τη βιομηχανία θα έχει αποτελέσματα: η καινοτομία και η σωστή διαχείριση των σχέσεων με τους πελάτες.

Αν και στην Ελλάδα, θεωρώ ότι πριν περάσουμε σε όλα τα παραπάνω στοιχεία ανάπτυξης θα πρέπει να αναζητήσουμε τα βασικά ώστε να μπορέσουμε πρωτίστως να έχουμε αναβαθμισμένη ποιότητα υπηρεσιών σε τοπικό επίπεδο και κατόπιν να προσπαθήσουμε να βάλουμε τη χώρα μας στον χάρτη των Ευρωπαϊκών τουλάχιστον χιονοδρομικών προορισμών.

Πηγή: 2017 International Report on Snow and Mountain Tourism, by Laurent Vanat

Επιμέλεια/προσαρμογή άρθρου: Ίρις Κουβέλη, MSc in Sports Management, Sport Events organiser, Team associate Agreekadventure.gr

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ