Yoga για δρομείς
Έχοντας ήδη γνωρίσει, προσωπικά, τα οφέλη της Yoga, στο σώμα μου – την θετική και θεραπευτική επίδραση που μπορεί αυτή να έχει και αποφασίζοντας τα τελευταία τρία χρόνια να ασχοληθώ με το τρέξιμο, κατάλαβα πως από το πάντρεμα αυτό, το αποτέλεσμα θα ήταν μια αρμονική και ισορροπημένη, συνεργασία δραστηριοτήτων.

Άρχισα έτσι να προτρέπω φίλους δρομείς να βάλουν την πρακτική της Yoga στην ζωή τους, μερικοί ανταποκρίθηκαν, κάποιοι όμως απάντησαν, αποφεύγοντας, πως δεν έχουν ισορροπία ή πως το σώμα τους δεν είναι ευλύγιστο αρκετά ή ακόμη ότι δεν προλαβαίνουν και βαριούνται να ασχοληθούν.

Η Yoga απευθύνεται σε όλους αλλά περισσότερο σε αυτούς που την έχουν ανάγκη και σίγουρα κάποιοι από αυτούς είναι και οι δρομείς.

Yoga για δρομείς

Υπάρχουν πολλά συστήματα Γιόγκα, κάποιος μπορεί να κάνει μια έντονη πρακτική αν χρειάζεται περισσότερο την ενδυνάμωση, κάποιος μπορεί να διαλέξει μόνο χαλάρωση (nidra) ή αναπνοές και διαλογισμό. Το σημαντικότερο είναι πως θα μάθουμε να δουλεύουμε αναπτύσσοντας γνώση και κατανόηση στο πως δουλεύει το σώμα.

Η Θεραπευτική αυτή πρακτική, έρχεται να βοηθήσει αθλητές δρομείς στα εξής επίπεδα: σώμα, αναπνοή, μυαλό.

Αύξηση δύναμης, ελαστικότητας, ισορροπίας και αντοχής

Οι δρομείς που κατά κανόνα προπονούνται μόνιμα με μια συγκεκριμένη προπονητική με περιορισμένο ασκησιολόγιο και τεχνικές μόνο ενδυνάμωσης, οδηγούν το σώμα τους σε μυϊκή δυσκαμψία και σε τραυματισμούς. Οι μυς ενός δρομέα που προπονείται συστηματικά, όταν δουλεύουν κονταίνουν και συστέλλονται, χωρίς αντίθετες δυνάμεις (κινήσεις) το σώμα αρχίζει να δουλεύει μέσα στην αστάθεια.

Έτσι δημιουργείται ένταση στο μυο σκελετικό σύστημα και στους συνδέσμους. Τα προβλήματα αυτής της ανισορροπίας δεν φαίνονται αμέσως αλλά σε μάκρος χρόνου, το σώμα αναγκάζεται να παράγει παραπάνω έργο, οι σφιχτοί μυς σφίγγουν περισσότερο, οι αδύναμοι γίνονται περισσότερο αδύναμοι.

Yoga για δρομείς

Μέσα από τις Asanas (ασκήσεις yoga) οi μυς διαστέλλονται, τεντώνονται, το σώμα οδηγείται μέσα από διατάσεις και σε συντονισμό με την αναπνοή στην ήρεμη δράση προς όφελος του δρομέα.

Χρειάζονται ευλύγιστοι, ελαστικοί μύες, λειτουργούν καλύτερα έτσι ως φυσικοί απορροφητές κραδασμών, κάποιες μυϊκές ομάδες που υποστηρίζουν και σταθεροποιούν το σκελετικό σύστημα, συντονίζονται και δυναμώνουν.

Η εξάσκηση στην ισορροπία ακόμη και η έλλειψη αυτής, μπορεί να ωφελήσει ιδιοδεκτικά στην σωστή τοποθέτηση του βάρους κατά την πρόσκρουσή του πέλματος στην Γή.

Η δύναμη μπορεί να αυξηθεί καθώς και το εύρος των κινήσεων μας.

Αναπνοή – Αντοχή – Ενέργεια

Εκτός από την σωματική άσκηση υπάρχουν και οι τεχνικές αναπνοής (pranayama).

Μέσα από αυτές τις τεχνικές κάποιος μπορεί να διαχειριστεί την αναπνοή του με τέτοιο τρόπο ώστε να αυξήσει την χωρητικότητα μέσα στο ίδιο του το σώμα. Η ανάσα δεν είναι σωστό να περιορίζεται μόνο μέσα στο στέρνο και στο στήθος, μπορεί να διοχετεύεται ακόμη και στην κοιλιακή χώρα, έτσι γίνεται συνειδητή και ανταμείβει μεταφέροντας μεγαλύτερες ποσότητες οξυγόνου και κατά συνέπεια καλύτερη αιμάτωση των μυών.

Yoga για δρομείς

Κάποιες τεχνικές επίσης βοηθούν κατά πολύ στην αύξηση και εξοικονόμηση των αποθεμάτων ενέργειας, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την δύναμή μας κάθε μέρα χωριστά με ενεργειακές αναπνοές και καθαρό μυαλό, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η αντοχή.

Το σημαντικότερο είναι πως τις περισσότερες τεχνικές μπορούμε να τις χρησιμοποιήσουμε ακόμη και την ώρα που τρέχουμε.

Αποφυγή, μείωση τραυματισμών – θεραπεία

Ευθυγράμμισή είναι η σωστή λέξη που θα πρέπει να αποτυπωθεί και να εφαρμόζεται σε κάθε βήμα και σε κάθε διασκελισμό.

Ακόμη και ο πιο συγκεντρωμένος δρομέας αντιμετωπίζει τραυματισμούς. Ο όλεθρος του δρομέα.

Το σώμα μας είναι μια συνάθροιση κομματιών πάζλ, αν κάποιο λείπει ή χαλάσει επηρεάζει το σύνολο, για παράδειγμα, αν τραυματιστούν τα γόνατα μπορούν να επηρεάσουν την ευθυγράμμιση των ισχίων, αδύναμοι αστράγαλοι ή η ανισότητα στα λαγόνια και ισχία μπορούν να προκαλέσουν ένταση στους πρόσθιους συνδέσμους. Οι δρομείς εξ αιτίας της συνεχόμενης πρόσθιας κίνησης σφίγγουν μόνιμα τους καμπτήρες των ισχίων και συχνά επηρεάζεται η έκταση της μέσης.

Μια Yoga πρακτική που εστιάζει στην σωστή ευθυγράμμιση του σώματος, δεν μπορεί παρά να έχει θεραπευτική δράση, επίσης οι περισσότερες ασκήσεις επιδρούν στο κεντρικό νευρικό σύστημα και επιστρατεύουν όλα τα στρατιωτάκια που γιατρεύουν τυχόν τραυματισμούς ακόμη και μέσω του συνδετικού μυϊκού ιστού.

Έτσι μια συστηματική εξειδικευμένη πρακτική μπορεί να προλάβει ή να εξαλείψει χρόνιους τραυματισμούς.

Διαλογισμός – Ηρεμία – συγκέντρωση

Οι περισσότεροι δρομείς όταν τρέχουν βρίσκονται σε έναν αδιάκοπο εσωτερικό σχολιασμό, καταναλώνοντας έτσι συχνά άσκοπα ενέργεια.

Με τον Διαλογισμό, εστιάζοντας πρωτίστως στην αναπνοή και στον παρόντα κάθε φορά χρόνο, βρίσκουμε την Ισχυρή Δύναμη της Ηρεμίας.

Yoga για δρομείς

Ο διαλογισμός μας χαρίζει επίγνωση και μας αυξάνει την αυτοπεποίθηση, μαθαίνουμε να γινόμαστε παρατηρητές χωρίς κρίση. Παρατηρούμε τον εαυτό μας και όσο αναπτύσσουμε και αποκτούμε μεγαλύτερη γνώση και κατανοούμε το ίδιο μας το σώμα και το πώς αυτό δουλεύει, ανταποκρινόμαστε και μαθαίνουμε να το ακούμε, απαντάμε στα μηνύματα που αυτό στέλνει.

Ακόμη και μέσα από την χαλάρωση μπορούμε να συγκεντρωθούμε και να βελτιώσουμε τα επίπεδα ενέργειας, αντί να την σκορπίζουμε αλόγιστα.

Δεν ξεχνάμε,

  • Το σώμα μας έχει έμφυτη νοημοσύνη, μαθαίνουμε να ακούμε και να συντονιζόμαστε.
  • Ποτέ δεν αγνοούμε τα σημάδια που μας στέλνει. Κάνουμε διαλείμματα όταν χρειαζόμαστε ξεκούραση.
  • Βρισκόμαστε πάντα σε ισορροπία.

Συγγραφέας άρθρου

Το άρθρο έγραψε η Μαρίνα Τερζή. Ο σύλλογος της είναι ο Σύλλογος Δρομέων Υγείας Ελευσίνας και η ομάδα βουνού είναι η Sky Women Running Team.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ